خطرات یبوست در بارداری و درمان خانگی آن

علت یبوست در بارداری چیست؟

مختل شدن حرکات روده و اختلالات گوارشی در مادران باردار علت اصلی این عارضه در بارداری است، اما عوامل زیادی باعث بروز Constipation می شوند که در زیر به اصلی ترین علل اشاره کردیم:

  • رشد جنین و فشار به روده و لگن
  • کم کاری تیروئید
  • اختلالات هورمونی
  • عوارض مصرف دارو
  • کم خونی در دوران بارداری
  • مکمل های آهن
  • کم تحرکی در دوران بارداری
  • مصرف کم مایعات به دلیل ویار
  • تغذیه و نوع رژیم غذایی مادر

 

علائم عارضه یبوست در بارداری

  • فشار برای دفع مدفوع
  • سفت بودن مدفوع
  • ایجاد نفخ بعد از دفع
  • درد در هنگام دفع
  • کاهش تعداد دفعات دفع ۲،۳ روز یک بار
  • برخی اوقات خون ریزی در محل مقعد

 

آیا یبوست در بارداری باعث سقط جنین می شود؟

برخی از مادران باردار ممکن است تصور کنند یبوست (Constipation) به علت فشاری که در لگن می آورد باعث زایمان زودرس، باز شدن کیسه آب و سقط جنین می شود و این موضوع باعث نگرانی اکثر بانوان باردار می شود. اما لازم به ذکر است که یبوست در بارداری باعث سقط جنین نمی شود ولی باید به موقع برای درمان قطعی آن به  متخصصان زنان و زایمان مراجعه کرد.

 

درمان خانگی یبوست بارداری

 

افزایش میزان فیبر غذایی

مصرف مکمل‌های فیبر یا افزایش خوردن غذاهای فیبردار مانند میوه‌ها، سبزیجات، مواد غذایی حاوی سبوس و غلات کامل می‌تواند عبور مدفوع از روده را تسهیل کند. قابل ذکر است که بزرگسالان باید روزانه بین ۲۸ تا ۳۴ گرم فیبر غذایی دریافت کنند.

غذاهای فست فودی ممنوع

مصرف غذاهای خیلی چرب مانند انواع فست‌فود، غذاهای خیلی شیرین، نوشابه و الکل یبوست را تشدید می کنند.

افزایش مصرف مایعات

نوشیدن آب کافی برای نرم نگهداشتن مدفوع و دفع آسان آن مهم است. اگر احساس می‌کنید که خوردن آب زیاد کمکی نمی‌کند، می‌توانید سوپ‌های رقیق، چای و آب میوه یا سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

پیشنهادی  هر آنچه باید از هفته دهم بارداری بدانید

افزایش فعالیت روزانه

فعال بودن در حرکت سریع‌تر مدفوع در روده بزرگ موثر است. بنابراین ورزش منظم با تایید پزشک می‌تواند به رفع یبوست کمک کند. اگر امکان انجام حرکات ورزشی به‌خصوص در ماه‌های آخر بارداری را ندارید، سعی کنید هر روز پیاده‌روی ملایم داشته باشید.

مصرف پروبیوتیک‌ها

میلیون‌ها باکتری مفید در روده بزرگ زندگی و به عملکرد صحیح آن کمک می‌کنند. در واقع پروبیوتیک‌ها حاوی همین باکتری‌ها هستند و مصرف آن‌ها باعث افزایش حرکات طبیعی و منظم روده می‌شود. از غذاهای سرشار از پروبیوتیک‌ها می‌توان به ماست، پنیر و دوغ اشاره کرد. امروزه مکمل‌های پروبیوتیک به‌صورت قرص یا پودر موجود هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا