بلوغ دختران و قاعدگی

بین دختر و پسر تا سنین ۹ تا ۱۰ سالگی، از نظر جنسی به جز اختلاف در اندام های جنسی ، تفاوت زیادی وجود ندارد . اما با شروع بلوغ و کامل شدن آنها یک پسر نوجوان ، شکل مردانه و یک دختر نوجوان شکل زنانه پیدا می کند. عامل اصلی مشخص کننده سن شروع بلوغ ، وراثت است . اما عوامل دیگری مثل سلامت جسمی ، وضعیت تغذیه و … در شروع آن تأثیر دارد .

 

سن شروع بلوغ

این زمان در دو جنس دختر و پسر متفاوت است بطوریکه در پسرها تغییرات جسمی بلوغ ۲ سال دیرتر از دخترها است . دامنه ی سن شروع بلوغ ، در پسران ۱۰ تا ۱۴ سالگی و در دختران ۸ تا ۱۲ سالگی است . از طرف دیگر طول مدت رشد پسرها طولانی تر از دخترها بوده و معمولا قد مردها بلندتر از زن ها می شود.

 

تغییرات جسمی دختران در دوران بلوغ

یکی از اولین تغییرات جسمی بلوغ افزایش رشد جسمی است که حداکثر آن در ۲ تا ۳ سال قبل از شروع قاعدگی است به دنبال آن موهای جنسی در ناحیه زیر بغل و شرمگاهی شروع به رشد می کند و رشد پستان ها نیز آغاز می گردد . لیکن تکامل آن تا پس از شروع قاعدگی ادامه می یابد . قاعدگی یکی از نشانه های مهم بلوغ است که معمولا در حوالی سن ۱۲ سالگی واقع می شود .

 

بلوغ دختران

 

قاعدگی طبیعی چیست؟

عبارت است از خونریزی به مدت ۳-۸ روز در فواصل ۲۱ تا ۳۰ روز . معمولا”خون قاعدگی لخته نمی شود، مگر آنکه میزان خونریزی بیش از حد طبیعی باشد.

 

قاعدگی های نامنظم اوایل بلوغ

در یکی دو سال اول پس از شروع ممکن است قاعدگی منظم نباشد و در فواصل زودتر یا دیرتر واقع شود . خونریزی قاعدگی معمولا همراه درد مختصر تا متوسط در ۱تا۳ روز اول خواهد بود .

پیشنهادی  13 دلیل برای جایگزین کردن کاپ قاعدگی به جای نوار بهداشتی و تامپون

 

چگونه بهداشت قاعدگی را رعایت کنیم؟

 

بهداشت قاعدگی

 

۱.به علت نزدیک بودن مقعد به دستگاه تناسلی خارجی در خانم ها در صورت عدم رعایت بهداشت به دنبال اجابت مزاج ،احتمال آلودگی میکروبی در دستگاه تناسلی افزایش می یابد ، بنابراین شستشوی کامل دستگاه تناسلی خارجی از جلو به طرف عقب به دنبال هر بار دفع ادرار و یا اجابت مزاج توصیه می شود .

۲.استحمام مرتب در دوران قاعدگی برای حفظ بهداشت بدن ضروری است و هیچگونه منعی ندارد . اگرچه بهتر است از نشستن در وان حمام خودداری نموده و ایستاده استحمام کرد.

۳.در دوران خونریزی استفاده از نوارهای بهداشتی یکبار مصرف توصیه می شود در صورت عدم دسترسی به این نوارها می توان با گذاشتن مقداری پنبه تمیز در داخل پارچه ای پاکیزه آنها را تهیه نمود .

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا