تغذیه در دوران بارداری

نوع تغذیه در دوران بارداری بسیار مهم است. تغذیه مناسب باعث حفظ سلامت مادر و رشد کامل جنین می شود. در دوران بارداری نیازی به پرخوری نیست. در واقع کالری مصرفی در دوران بارداری باید ۳۰۰ کالری بیشتر از تغذیه قبل از بارداری باشد. علاوه بر این توجه به کیفیت غذا بیشتر از حجم مصرف آن اهمیت دارد. در دوران بارداری، ویتامین ها، پروتئین ها و کلسیم باید به مقدار کافی به بدن برسد و از مصرف موادی مانند الکل و کافئین نیز خودداری شود. در دوران بارداری، مشکلاتی مانند حالت تهوع و بی اشتهایی ممکن است شما را آزار دهد، اما باید رژیم غذایی صحیح و متعادلی داشته باشید.

توصیه های غذایی و کالری در دوران بارداری

برای حفظ یک بارداری سالم، تقریباً ۳۰۰ کالری اضافی در روز مورد نیاز است. این کالری باید از یک رژیم غذایی متعادل از پروتئین، میوه ها، سبزیجات و غلات کامل تامین شود. شیرینی ها و چربی ها باید به حداقل برسد. یک رژیم غذایی سالم و متعادل همچنین می تواند به کاهش برخی از علائم بارداری مانند حالت تهوع و یبوست کمک کند.

 

مصرف مایعات در دوران بارداری

مصرف مایعات نیز بخش مهمی از تغذیه بارداری است. می توانید با نوشیدن چندین لیوان آب در روز، علاوه بر مایعات موجود در آب میوه ها و سوپ ها، مایعات کافی دریافت کنید. از متخصص زنان یا مامای خود در مورد محدود کردن مصرف کافئین و شیرین کننده های مصنوعی مشاوره بگیرید. از مصرف هر گونه الکل خودداری کنید.

 

غذاهای مفید برای دوران بارداری

غذاهای زیر برای سلامتی و رشد جنین شما در دوران بارداری مفید هستند:

پیشنهادی  قرص های ترکیبی پیشگیری از بارداری

• سبزیجات: هویج، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، اسفناج، سبزیجات پخته شده، گوجه فرنگی و فلفل دلمه قرمز (مملو از ویتامین A و پتاسیم)

• میوه ها: طالبی، انبه، آلو، موز، زردآلو، پرتقال و گریپ فروت قرمز یا صورتی (منبع پتاسیم)

• لبنیات: ماست بدون چربی یا کم چرب، شیر بدون چربی یا ۱ درصد، شیر سویا (منبع کلسیم، پتاسیم، ویتامین A و D)

• غلات: غلات آماده مصرف و غلات پخته شده (منبع آهن و اسید فولیک)

• پروتئین ها: لوبیا و نخود. آجیل و دانه ها؛ گوشت گاو بدون چربی، بره؛ ماهی سالمون، قزل آلا، شاه ماهی، ساردین و پولاک

 

غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

• شیر غیر پاستوریزه و غذاهای تهیه شده با شیر غیر پاستوریزه ، پس محصولات تهیه شده از لبنیات را استفاده نکنید مگر اینکه برچسب سلامت و پاستوریزه داشته باشند.

• هات داگ، سوسیس و کالباس

• غذاهای دریایی خام و نیم پز، تخم مرغ و گوشت. سوشی تهیه شده با ماهی خام را نخورید (سوشی پخته شده بی خطر است).

• غذاهای دریایی دودی شده

 

راهکارهایی برای داشتن سبک تغذیه سالم دوران بارداری

  •  افزایش وزن مناسب
  • رژیم غذایی متعادل
  • ورزش منظم در دوران بارداری
  • مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی مناسب و به موقع

 

اسید فولیک پیش از بارداری

 

اهمیت مصرف اسید فولیک قبل از بارداری

اکثر متخصصین زنان یا ماماها یک مکمل قبل از بارداری برای همه زنان تجویز می کنند تا مطمئن شوند که تمام نیازهای تغذیه ای شما برآورده شده است و آن اسید فولیک است.

بهداشت جهانی به همه زنان در سنین باروری روزانه ۴۰۰ میکروگرم (۰.۴ میلی گرم) اسید فولیک مصرف کنند. اسید فولیک یک ماده مغذی است که در مقداری از سبزیجات دارای برگ سبز، در انواع توت ها، آجیل، لوبیا، مرکبات و غلات صبحانه غنی شده و برخی مکمل های ویتامین موجود است. اسید فولیک می تواند به کاهش خطر نقص لوله عصبی، که نقص مادرزادی مغز و نخاع است، کمک کند. نقص لوله عصبی می تواند منجر به درجات مختلف فلج، بی اختیاری و گاهی ناتوانی ذهنی شود.

پیشنهادی  مهم ترین کارهایی که قبل از اقدام به بارداری باید انجام دهید

اسید فولیک در ۲۸ روز اول پس از لقاح، زمانی که بیشتر نقایص لوله عصبی رخ می دهد، مفیدتر است. متأسفانه ممکن است قبل از ۲۸ روز متوجه بارداری خود نشوید. بنابراین، مصرف اسید فولیک باید قبل از بارداری شروع شود و در طول بارداری ادامه دهید. متخصص زنان یا مامای شما می تواند مقدار مناسب اسید فولیک را برای رفع نیازهای فردی شما توصیه می کند. بعنوان مثال، زنانی که داروهای ضد صرع مصرف می کنند ممکن است نیاز به مصرف دوزهای بالاتر اسید فولیک برای جلوگیری از نقص لوله عصبی داشته باشند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا