غذاهای ممنوعه در بارداری

برای داشتن دوران بارداری بی خطر باید نسبت به مصرف مواد غذایی دقت بیشتری کرد،استفاده نادرست از مواد غذایی ممکن است خطرهایی را برای مادر و جنین بوجود آورد و از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری به آن توجه می‌کنند، غذاهای ممنوعه این دوران است. در زیر با هم به تعدادی از این مواد غذایی اشاره می کنیم:

غذاهای خام و نیمه پخته

احتمال آلوده بودن غذاهای خام و نیمه پخته به باکتریهایی مانند سالمونلا، لیستریا، انگل توکسوپلاسما بسیار زیاد است. گوشت خام یا نیمه پخته ماهی، تخم مرغ نیم پز یا عسلی، سوسیس و کالباس، غذاهای کنسروی و غذاهای مانده از جمله غذاهایی هستند که ممکن است در زنان باردار ایجاد بیماری و یا اختلال در بارداری کنند.

لبنیات غیر پاستوریزه

لبنیات غیرپاستوریزه می تواند باعث تب مالت و باکتری لیستریا شود. تب مالت بیماری خطرناکی است که باعث سردرد و ضعف و کاهش وزن می شود و لیستریا باعث بیماری لیستریوس که میتواند باعث سقط جنین و یا مننژیت شود.

جگر

سرشار از ویتامین A (رتینول) است که مقدار زیاد آن در بدن خانم های باردار میتواند باعث نقص های مادرزادی و یا زایمان زودرس بعلت مسمومیت بارداری شود.

میوه و سبزی نشسته

باکتری توکسوپلاسما در مدفوع بسیاری از حیوانات و در خاک  است که در میوه های نشسته این باکتری میتواند باعث سقط جنین شود.

الکل

مصرف الکل در بارداری ممنوع است. مصرف الکل می تواند باعث ناهنجاریهای مادرزاد مانند نقص اندامها و اختلالات رشد جنین و کاهش مهارتهای عقلانی و هوشی جنین شود.

قهوه

مصرف بیش از سه فنجان در روز بعلت کافئین مجاز نمی باشد چرا که می تواند باعث اختلال در رشد و کاهش وزن جنین را زیاد میکند.

پیشنهادی  مدیریت پرخوری عصبی

مصرف تن ماهی و ماهی های دریای آزاد

بعلت داشتن جیوه در این نوع ماهی ها مصرف نکردن آنها توصیه می‌شود چرا که جیوه میتواند باعث سقط شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا