نحوه ضدعفونی کردن کاپ قاعدگی

به اینکه شما تصمیم گرفته اید که از کاپ قاعدگی برای پریود خود استفاده کنید تبریک می گوییم. از آنجایی که کاپ های قاعدگی قابل استفاده مجدد هستند، باید خود را برای بهترین تکنیک ها برای تمیز کردن و نگهداری فنجان آماده کنید.

از پاک کننده های زیر برای استریل کردن کاپ قاعدگی اصلا استفاده نکنید!

بسیاری از محصولات تمیزکننده رایج‌تر در صورت استفاده روی فنجان می‌توانند باعث تحریک جدی شوند.

  • صابون آنتی باکتریال
  • صابون بر پایه روغن
  • صابون معطر
  • جوش شیرین
  • سفید کننده
  • مایع ظرفشویی
  • آب اکسیژنه
  • مالش الکل
  • سرکه

 

تمیز کردن کاپ قاعدگی قبل از اولین استفاده

شما باید قبل از اولین استفاده، کاپ را آماده کنید. با شستن هر دو دست و کاپ با یک پاک کننده ملایم و بدون عطر شروع کنید. یک قابلمه آب را بجوشانید و اجازه دهید کاپ بیش از ۱۰ دقیقه در آب در حال جوش بماند. مراقب باشید که کاپ را زیر نظر داشته باشید تا به کف قابلمه نچسبد و نسوزد.

 

نظافت روزانه کاپ قاعدگی

هنگامی که کاپ قاعدگی خود را با موفقیت آماده کردید و حال می خواهید پس از استفاده، هر روز آن را تمیز نگه دارید. تمیز کردن کاپ، باکتری ها و تجمع را از بین می برد و از ایجاد لکه و بو جلوگیری می کند. مهم نیست کجا هستید، باید همیشه دست های خود را قبل و بعد از گذاشتن کاپ بشویید. در ادامه به چند نمونه تمیز کردن کاپ قاعدگی در محل ها و به روش های مختلف اشاره کردیم.

 

تمیز کردن کاپ قاعدگی در منزل

اگر در خانه هستید کاپ را بردارید و خون را داخل توالت خالی کنید. سپس آن را با آب تمیز بشویید و از یک صابون ملایم، بدون روغن و بدون عطر استفاده کنید تا سریع تمیز شود. پس از تمیز شدن، می توانید فنجان را دوباره وارد کنید.

پیشنهادی  برداشتن موهای زائد در دوران بارداری

 

تمیز کردن کاپ قاعدگی در مکان عمومی

اگر در حین پریود بیرون از خانه هستید، ممکن است آبکشی کاپ سخت‌تر باشد. اگر نمی توانید کاپ را بشویید و از یک پاک کننده ایمن استفاده کنید، کاپ را طبق معمول خارج کرده و خالی کنید. سپس، به جای آبکشی، از یک تکه کاغذ توالت برای پاک کردن کاپ قاعدگی استفاده کنید و مطمئن شوید که تکه های کوچک دستمال کاغذی را بردارید. فنجان را دوباره وارد کنید و به فعالیت خود ادامه دهید.
به خاطر داشته باشید که پس از رسیدن به خانه، آن را به خوبی بشویید و تمیز کنید.

 

تمیز کردن کاپ قاعدگی در طول سفر یا در گردش

در برخی موارد، ممکن است جایی نباشید که منبع آب برای استفاده ایمن باشد. در این صورت، بطری آب را با خود همراه داشته باشید تا کاپ قاعدگی را بشویید؛ همچنین همیشه یک تکه صابون بدون عطر و تمیز جهت شست و شوی کاپ همراه داشه باشید. اگر در حال پیاده روی یا کمپینگ هستید، خون را در یک سوراخ کوچک در زمین مانند سایر زباله های ارگانیک بریزید؛ سپس، از آب یک بطری آب برای شستشوی کاپ قاعدگی استفاده کنید و قبل از قرار دادن مجدد آن را با دستمال تمیز پاک کنید. فراموش نکنید که کاپ قاعدگی خود را نیز داخل کیف مخصوصش بگذارید تا اطمینان حاصل کنید که در صورت عدم استفاده بهداشتی باقی می ماند.

 

تمیز کردن کاپ قاعدگی در پایان دوره قاعدگی

برای ضدعفونی کردن کاپ بعد از اتمام قاعدگی، آن را کاملا بشویید و چند دقیقه بجوشانید. بعد از اینکه فنجان به جوش آمد، آن را کنار بگذارید تا کاملا خنک شود و خشک شود.

 

تمیز کردن کاپ قاعدگی در مایکروویو

برخی از برندها لیوان های ضدعفونی کننده ای را می فروشند که می توان آنها را با آب پر کرد، در مایکروویو قرار داد و کاپ قاعدگی را داخل آن قرار داد و به مدت ۳ تا ۴ دقیقه جوشاند. این فرآیند برای جلوگیری از رشد باکتری قبل از استفاده بعدی، تمام باکتری ها را حذف می کنند.

 

تمیز کردن کاپ قاعدگی داخل مایکروویو

 

نحوه تمیز کردن کاپ قاعدگی که داخل توالت افتاده است

هر کاری که انجام می دهید، خواهشا بلافاصله آن را دوباره وارد واژنتان نکنید. اگر در حمام منزلتان یا در آب توالت تمیز افتاد، به احتمال زیاد پس از استریل کردن کاپ قاعدگی در مقداری آب جوش، می توانید مجدد استفاده کنید اما اگر کاپ قاعدگی را در یک دستشویی عمومی انداخته اید، یا اگر ادرار یا مدفوع در توالت وجود دارد، ممکن است نیاز باشد  که بخواهید کاپ قاعدگی را به طور کامل تعویض کنید. استریلیزاسیون در خانه ممکن است برای حذف باکتری از این شرایط کافی نباشد.

پیشنهادی  چگونه میزان خیسی یک پوشک را بررسی کنیم؟

نحوه نگهداری از کاپ قاعدگی در صورت عدم استفاده

اکثر کاپ های قاعدگی یک کیف یا کیسه کوچک برای نگهداری در زمانی که از آن استفاده نمی کنید دارند. اگر کیسه شما همراهتان نبود، می توانید از هر کیف یا کیسه تمیز دیگری استفاده کنید. اگر می خواهید مطمئن شوید که کاپ را در برابر کثیفی و میکروب ها محافظت می کنید، اما نگرانی ای از این بابت دارید کیسه را در مکانی سرد و خشک (مانند کشو روشویی) قرار دهید تا قبل از استفاده بعدی، فنجان به خوبی خشک شود.

 

تفاوت بین تمیز کردن و استریل کردن کاپ قاعدگی

تمیز کردن روزانه کاپ قاعدگی فقط برخی از باکتری های سطح، بو و تجمع را از بین می برد. با این حال، استریل کردن به طور کامل باکتری ها را از بین می برد و کاپ قاعدگی را آماده می کند تا برای دفعه بعد که دوباره استفاده شود، ذخیره شود. شما وقتی با آب و صابون کاپ قاعدگی را می شورید در واقع فقط آن را تمیز کرده اید ولی وقتی آن را بمدت ۱۰ دقیقه داخل آب جوش می جوشانید کاپ قاعدگی شما استریل می شود.

 

بوی بد کاپ قاعدگی

برخی از بوهای واژن کاملا طبیعی هستند. اما اگر متوجه شدید که کاپ قاعدگی شما شروع به گرفتن بوی ترش کرده است، چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید. ابتدا به مدت زمان استفاده از کاپ قاعدگی توجه داشته باشید. اگر آن را برای مدت طولانی بپوشید، این می تواند احتمال ایجاد بوی بد آن باشد. بهتر است در صورت امکان هر ۴ تا ۸ ساعت آن را عوض کنید. هرگز آن را بیش از ۱۲ ساعت نپوشید. وقتی کاپ قاعدگی را بعد از هر بار استفاده تمیز کردید، ابتدا آن را با یک شات آب سرد بشویید. آب گرم می تواند بوها را مسدود کند. سپس با یک مسواک استفاده نشده کاپ قاعدگی را کاملاً بشویید. در نهایت، مطمئن شوید که کاپ قاعدگی خود را بعد از هر دوره قاعدگی ضد عفونی می کنید. این به جلوگیری از ایجاد بو برای مدت طولانی کمک می کند.

پیشنهادی  وزیر بهداشت: رشد جمعیت در وضعیت بحرانی است/ هزینه‌های مادران باردار را رایگان می‌کنیم

 

تغییر رنگ یا لکه بر روی کاپ قاعدگی

تغییر رنگ جزئی احتمالا در طول زمان اتفاق می افتد. با ضد عفونی کردن کامل قبل و بعد از هر دوره و تمیز کردن مداوم و کامل می توان از برخی تغییر رنگ ها جلوگیری کرد. همانطور که می توانید از بوها جلوگیری کنید، همچنین می توانید از یک مسواک تمیز برای پاک کردن لکه ها هنگام تمیز کردن روزانه خود استفاده کنید. اگر متوجه تغییر رنگ شدید، زمان آن رسیده است که یک کاپ قاعدگی جدید داشته باشید. به سادگی کاپ قاعدگی قدیمی خود را بازیافت یا دور بریزید و آن را با یک کاپ قاعدگی جدید جایگزین کنید.

 

لایه مانده های سفید روی کاپ قاعدگی

اگر بعد از جوشاندن کاپ قاعدگی خود متوجه یک لایه سفید شدید، نگران نباشید. این کاملا طبیعی است. باقی مانده سفید از آب سخت در مناطق خاصی می آید. به سادگی قبل از قرار دادن کاپ قاعدگی، باقی مانده را بشویید.

 

اگر کاپ قاعدگی به درستی تمیز نشود چه اتفاقی می افتد؟

اگر کاپ قاعدگی خود را به درستی تمیز نکنید، باکتری ها، بوها، لکه ها و تغییر رنگ ممکن است ایجاد شود و این می تواند منجر به تحریک یا در موارد نادرتر عفونت شود و یعنی کاپ قاعدگی شما احتمالاً باید تعویض شود. به همین دلیل است که توصیه می شود نظافت روزانه و استریل کردن ماهانه کاپ قاعدگی خود را فراموش نکنید.

 

در صورت بروز عفونت در حین یا پس از مصرف کاپ قاعدگی چه باید کرد؟

اگر در حین استفاده دچار هر نوع عفونت شدید، فوراً استفاده از کاپ قاعدگی را متوقف کنید و با پزشک متخصص صحبت کنید.

 

علائم عفونت ناشی از کاپ قاعدگی

  • ترشحات غیر معمول واژن
  • درد یا درد واژن
  • سوزش در هنگام ادرار یا مقاربت
  • بوی بد از واژن

عفونت های قارچی و باکتریایی قابل درمان هستند. فقط به یاد داشته باشید که قبل از قاعدگی بعدی، باید کاپ قاعدگی را تعویض کنید. اگر بتوانید نظافت روزانه را در طول دوره قاعدگی خود و همچنین استریل کردن ماهانه را حفظ کنید، کاپ قاعدگی شما در شرایط تمیز باقی می ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا