هر آنچه باید از هفته بیست و ششم بارداری بدانید

چه خبر از کوچولو؟ حالا ۹۰۷/۱ گرم وزن دارد و بیش از ۲۲/۸ سانتی متر طول دارد. بچه به زودی کمی در رحم تان دچار گرفتگی عضله می شود ولی نگران نباشید، هنوز فضای زیادی برای رشد فرزندتان وجود دارد. این فقط به این معناست که ژیمناست شما فضای کمتری برای پشتکها، چرخ و فلک ها و سایر شاهکارهای المپیکی اش خواهد داشت. در ادامه در مجله پزشکی ماماچه، بیشتر با هفته بیست و ششم بارداری آشنا خواهید شد.

 

در هفته ی ۲۶ بارداری، چشم های بچه باز می شوند.

چشمهای فرزندتان که در چند ماه گذشته بسته بوده است، در هفته ۲۶ بارداری شروع به باز شدن می کنند. دلیل این تاخیر، رشد شبکیه (بخشی از چشم که تصاویر را بزرگنمایی می کند) است. این یعنی فرزندتان حالا می تواند ببیند. متاسفانه منظره درون رحم تان چندان هیجان انگیز نیست ولی این را در خانه امتحان کنید: به شکم تان نور چراغ قوه بتابانید. ممکن است بچه در جواب لگد بزند (شاید به این معنی: «آن نور را از چشم هایم دور کنید!»). در این زمان، عنبیه، بخش رنگی چشم، هنوز چندان رنگی نشده است، پس هنوز برای تخمین رنگ چشم فرزندتان خیلی زود است. حتی رنگی که بچه با آن به دنیا بیاید ممکن است رنگ دایمی چشمانش نباشد.

 

در هفته ی ۲۶ بارداری، فعالیت موج مغزی شروع می شود.

فعالیت موج مغزی فرزندتان در این مرحله از رشد جنینی شروع میشود که یعنی کوچولوی تان نه تنها می تواند صداها را بشنود، بلکه اکنون همچنین می تواند به آنها پاسخ بدهد. مسلما نه با کلمات، بلکه با افزایش ضربان قلب یا افزایش فعالیتش پاسخ میدهد.

 

اندازه جنین در هفته 26 بارداری

 

ناف بر آمده مادر در بارداری

در هفته ۲۶ بارداری، شما دو سوم مسیر بارداری تان را گذرانده اید و رحمتان حدود ۶/۳ سانتی متر بالاتر از ناف تان قرار دارد. زمانی حدود میانه تا پایان سه ماهه دوم، روندی شروع می شود که در آن رحم رو به رشدتان آن قدر ورم می کند تا شکم تان را جلو بدهد که باعث می شود ناف بیرون بپرد، گرچه که شما قبل از تکمیل و تمام عیار شدن فرزندتان هنوز راهی برای پیش رفتن دارید. ناف چند ماهی بعد از زایمان باید به حالت عادی برگردد، گرچه ممکن است ظاهر کشیده شده اش که به خاطر «ساکن قدیمی» بوده را داشته باشد.

پیشنهادی  غذاهای ممنوعه در بارداری

 

بی خوابی در بارداری

یک خواب کافی شبانه برای تان دور از دسترس شده است، در حقیقت شما وارد مرحله جدیدی به نام بی خوابی های بارداری شده اید.
بعد از سوزش معده و گرفتگی پاها و شکم بر آمده با یک نافه گرد و برجسته، هیچ جای تعجب نیست که بدن تان با ساکن شدن و تغییر حالت از ایستاده به خوابیده مشکل داشته باشد. ولی روش های زیادی هست که تمرین کردن شان، به شما کمک می کند تا مجبور نباشید مدام قدم بزنید. فعالیت بدنی روزانه شامل: پیاده روی، داشته باشید. سعی کنید بعد از ظهر در یک فضای پاک و دور از آلودگی قدم بزنید و فراموش نکنید مایعات فراوان بنوشید.

 

حرکت های بچه در رحم در بارداری

با این همه لگد و ضربه، حس می کنید یک فرزند کاراته کار را باردار هستید؟ حقیقتا فرزندتان دارد تمام حرکت هایی که سرانجام در زندگی بیرون از شکم به دردش خواهد خورد را تمرین می کند. همانطور که سیستم عصبی فرزندتان پیشرفته تر می شود، حرکات جنینی هماهنگ تر می شوند. با بزرگ و قوی تر شدن بچه، حرکات قوی تر هم میشوند و بعضی وقتها، حتی ممکن است برایتان دردناک باشد. فرزندتان خوب به هدف می زند، ممکن است ضربه سمت چپ دردناک تر باشد. بازی دیگری که ممکن است انجام دهد، این است که پایش را آن قدر کش بدهد که پایش بین دنده های تان قرار بگیرد (آاخ). دفعه بعد که مورد حمله قرار گرفتید، سعی کنید تغییر موقعیت دهید یا حرکات کششی تان را انجام دهید. حتی می توانید وقتی که این کوچولوی ضربه زن، کمی محکم می زند، به آرامی بچه را با دست تان عقب برانید.

 

رشد رحم و جنین در هفته 26 بارداری

 

نکات مهم در هفته بیست و ششم بارداری

  • یک مادر باردار سالم احتمالا باید تا به حال بین۷/۲  تا ۹/۹ کیلوگرم وزن اضافه کرده باشد. اگر بیش از این اضافه کرده اید با پزشک تان راجع به افزایش وزن در طول بارداری صحبت کنید.
  • دوش گرفتن پیش از خواب باعث کم شدن استرس و رفع اضطراب میشود و همچنین انقباضات ماهیچه ها را کمتر می کند.
  • به پهلوی چپ بخوابید و از بالش های متعدد در زیر شکم و بین پاهای خود استفاده کنید.
  • سعی کنید در طول روز چرت بزنید. چرت زدن باعث بازگشت انرژی دوباره به بدن می گردد و همچنین سعی کنید نظم خاصی در برنامه خوابیدن و بیدار شدن داشته باشید.

 

برای تغذیه صحیح در بارداری سرتان خیلی شلوغ است؟

به ندرت این روزها خانم بارداری پیدا می کنید که درگیر زمان نباشد. اگر ۱۰ دقیقه بیشتر برای آماده کردن غذا وقت داشته باشید می توانید هم خودتان غذا بخورید و هم جنین را تغذیه کنید. موضوع اینجاست که فقط غذا خوردن مشکل شما نیست، موضوعات مختلفی وجود دارد که با زمان محدود شما در رقابت است. همانطور که می دانید در هفته ۲۶ بارداری تغذیه صحیح اهمیت دارد.
مهم نیست زمان چقدر به سرعت حرکت کند، با بکارگیری این راهکارها می توانید نیاز تغذیه ای خود و بچه را با زمان بندی خود هماهنگ کنید:

پیشنهادی  مراقبت از پوست در دوران بارداری

سرعت کارتان در آشپزخانه را بیشتر کنید.

اگر آماده کردن یک غذای ۳۰ دقیقه ای برای شما ۲۰ دقیقه بیشتر از آن وقت می گیرد باید سرعت عمل تان را بالا ببرید. ابزار و وسایل لازم را نزدیک دست تان قرار دهید. از آرام پز می تواند استفاده کنید. بیشتر غذاهای ایرانی در آرام پز بسیار خوشمزه پخته می شود، خورشت ها، آبگوشت، خوراک ها و…، آرام پز بهترین وسیله برای صرفه جویی در زمان است. هر چیزی در خانه دارید را انتخاب کنید (گوشت، لوبیا،سبزیجات…) و صبح در آرام پز گذاشته و روشن کنید، در پایان روز که به خانه می رسید یک غذای خوشمزه و گرم دارید که برای فردا هم باقی می ماند. اجاق گاز هم تمیز می ماند و قابلمه را می شویید. با استفاده از مخلوط کن در عرض ۲ ثانیه یک آب میوه غلیظ با میوه ها درست کنید.

 

از قبل برنامه ریزی داشته باشید.

اگر آشپزی روزانه برایتان مشکل است و یا فرصت کافی برای آشپزی ندارید، یادتان نرود که فریزر دوست شما است. یک بار غذا بپزید و برای چند وعده دیگر فریز کنید. مثلا مقدار زیادی گوشت چرخ کرده و پیاز و فلفل دلمه آماده کنید. سپس آن را تقسیم کنید و در فریزر بگذارید و هر زمان که خواستید فقط گرم کنید. می توانید یک سوپ عالی با سبزی و لوبیا و ماکارونی یا هویج درست کنید و در ظرف های جداگانه فریز کنید. مقداری تخم مرغ آبپز کنید و سالاد مخلوط درست کنید و بقیه آن را به عنوان میان وعده میل کنید. سالاد میوه درست کنید و در طول روز مدام بخورید. به جای کباب کردن یک سینه مرغ چند تا بیشتر درست کنید و از بقیه آن یک ساندویچ خوشمزه درست کنید یا در سالاد استفاده کنید. مقداری آش جو، آش  رشته و یا آش شله قلمکار آماده کنید و در ظرفهای کوچک در فریزر قرار دهید. سبزیجاتی مثل نخود فرنگی، هویج، کدو حلوایی حلوایی، بامیه، ذرت و لوبیا سبز گزینه های خوبی برای فریز کردن هستند زیرا که هم رنگ آن ها و هم بافت آن ها طی فریز کردن حفظ می شود. اگر نمی توانید گرمای آشپزخانه را تحمل کنید، از بیرون یک ظرف مرغ سوخاری بخرید یا این که یک سینه مرغ را آب پز کنید (با پیاز و فلفل دلمه ای و کمی  ادویه). به این روش تا یک هفته می توانید روزی یک ساندویچ فقط مرغ همراه با سبزیجات برای خودتان آماده کنید.

 

یک غذای سالم ۲۵ دقیقه ایی در بارداری

خوراک مرغ و سبزیجات

(زمان مورد نیاز برای پخت: ۲۵دقیقه) و مواد لازم برای (دو نفر):

پیشنهادی  تعداد و انواع سونوگرافی های دوران بارداری

سینه مرغ خرد شده(تیکه های کوچک)، ۱ عدد

پیاز خرد شده

قارچ خرد شده

فلفل دلمه ۳ عدد

هویج ۲ عدد متوسط

سیر ساطوری: ۱ حبه

جعفری ساطوری: نصف پیمانه

گوجه فرنگی یا لیمو ترش

طرز تهیه

ابتدا پیاز را تفت دهید، سینه مرغ خرد شده را به پیاز و سیر تفت داده شده اضافه کنید، مخلوط را هم بزنید تا مرغ ها کاملا سفید رنگ شوند (۷دقیقه). سپس، فلفل دلمه را اضافه کنید (۳ دقیقه). در مرحله بعد هویچ و کدو سبز خرد شده را اضافه کنید (۴ دقیقه). بعد از ۴ دقیقه، قارچ خرد شده و جعفری را به قابلمه اضافه کنید(۳ دقیقه). در مرحله آخر برای تکمیل، مقداری ویتامین C هم اضافه کنید. یک عدد گوجه فرنگی بزرگ را رنده کنید یا نصف یک لیمو ترش را به مخلوط اضافه کنید و در قابلمه را ببندید و (۸ دقیقه) اجازه دهید غذای شما جا بیافتد.

نکته: شما می توانید فلفل دلمه، هویج، کدو و قارچ را از قبل خورد و در یخچال نگهداری کنید.سبریجات را باریک و متوسط خرد و سعی کنید هم اندازه باشند. از فلفل دلمه ای در سه رنگ استفاده کنید، زرد، سبز و قرمز. در صورت امکان از سیر تازه و پیازچه استفاده کنید.

 

هفته 26 بارداری

 

توصیه هایی برای پدران در هفته بیست و ششم بارداری

مسافرت در طول دوره بارداری

هفته ۲۶ بارداری یک زمان عالی برای یک خوش گذرانی رمانتیک دونفره کوتاه مدت است. با توجه به اینکه حوادث دوران حاملگی غیر قابل پیش بینی است، مسافرت کوتاه مدت معمولا مشکلی ندارد اما بهتر است از سفرهای طولانی غیر ضروری از هفته ۲۵ به بعد پرهیز کنید. در صورت اجبار به سفرهای طولانی برای پیشگیری از لخته شدن خون در اندام ها هر دو یا سه ساعت توقف کرده و چند قدمی همراه همسر باردارتان راه بروید. بعد از مشورت با پزشک همسرتان به مسافرت بروید. انتظار این را داشته باشید که اکثر چمدان ها را شما حمل کنید (به یاد داشته باشید که همسرتان تقریبا معادلی از این بار را با خود حمل می کند. همچنین چند بطری آب برای او به همراه داشته باشید.

 

پدران محترم در هفته ۲۶ بارداری، این نکات را در نظر داشته باشید.

  • بهترین آب آشامیدنی آب شربی است که به مدت یک دقیقه جوشیده باشد. آب بسته بندی از آب شرب نجوشیده بهتر است. بعضی مناطق کشورمان آب آشامیدنی مناسبی ندارند.
  • از یخی که از آب نجوشیده تهیه شده مصرف نکنید و از لیوان و ظروفی که با آب نجوشیده شسته شده استفاده نکنید.
  • فقط از سبزیجات و میوه های پخته شده و یا پوست کنده شده مصرف کنید و گوشت و ماهی خام یا نیمه پز مصرف نکنید.
  • حتی در صورت سلامت کامل، مدارک پزشکی همسرتان را همراه داشته باشید و به تمامی نکات مذکور توجه کنید. قبل از سفر یک چکاپ پزشکی پره ناتال برای همسرتان انجام دهید.

 

سونوگرافی هفته ۲۶ بارداری

 

سونوگرافی هفته 26 بارداری

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا