هر آنچه باید از هفته سوم بارداری بدانید

در این هفته عمل تخمک گذاری انجام شده و فرزند شما، تغییرات مورد نیازش را برای تبدیل شدن از یک سلول به یک دختر یا پسر را آغاز کرده است. وقتی اسپرم موفق، راهش را از لایه خارجی تخمک باز می کند، تخمک باردار شده و زیگوت یک سد درست می کند تا مانع از نفوذ سایر اسپرم ها شود ولی زیگوت شما برای مدت طولانی، تک نمی ماند! طی روزها، به دو و سپس چهار سلول و همین طور الى آخر، تقسیم می شود، تا وقتی که این گروه رو به رشد، حدود ۱۰۰ سلول را در بر بگیرد. بعضی سلولها (Embryo) رویان را تشکیل میدهند، بعضی جفت را تشکیل میدهد. در ادامه تصمیم داریم با وضعیت بدن و نحوه رشد سلول های جنین در هفته سوم بارداری آشنا شویم.

 

لانه گزینی

این توده سلول ها اکنون بلاستوسیت نام دارد و همانطور که تقسیم می شود، سفری را از لوله فالوپ (لوله رحم) شما به رحمتان آغاز می کند، که این روند حدودا ۶ روز زمان می برد. آنجا خودش را در دیواره ی رحم جاگذاری می کند و تا زمان زایمان آنجا رشد می کند.

اگر می خواهید بفهمید که چطور این تک سلولی به یک دختر یا پسر تبدیل می شود می توانید از این آموزش بیولوژی جالب توجه، بهره ببرید. تخمک بارور شامل ۴۶ کروموزوم است، ۲۳ تا از شما، ۲۳ تا از پدر. مادر همیشه کروموزوم X می دهد و پدر ممکن است کروموزوم های X یا Y بدهد. اگر اسپرمی که تخمک شما را بارور کرده کروموزوم X داشته باشد، زیگوت XX دختر می شود. اگر اسپرم حامل Y باشد، زیگوت XY شما پسر می شود.

 

پس از لانه گزینی

در حال حاضر تغییر چشم گیری برای وضعیت فرمی بدن شما به و جود نیامده است، در حالی که متوجه تقسیمات تخمک تازه بارور شده و حرکتش به سوی رحمتان نمی شوید، بدن شما بستری مناسب، برای بلاستوسیتی که به سوی رحم می رود، آماده می کند!

پیشنهادی  قرص های ترکیبی پیشگیری از بارداری

دقیقا بعد از آزاد شدن تخمک، فولیکولی که تخمک از آن آزاد شده به جسم زرد یا Corpus Luteum تبدیل میشود و شروع به تولید هورمون پروژسترون می کند. جسم زرد تا زمانی که جفت رشد نموده و آمادگی حمایت از جنین را پیدا کند در تغذیه و حمایت از رویان ایفای نقش می کند. حدود ده هفتگی جفت به حدی تکامل می یابد که دیگر نیازی به فعالیت جسم زرد نیست و جسم زرد تحلیل می رود.

بین ۶ تا ۱۲ روز بعد از جایگزینی بلاستوسیت در دیواره ی رحم سلول های جفت در حال رشد، شروع به تولید Human Chorionic Gonadotropin) HCG)
می کند. HCG به تخمدان های شما فرمان می دهد که تخمک جدید تولید نکنند و بدن شما را تحریک به بیشتر ساختن هورمون های استروژن و پروژسترون می کند که باعث می شوند دیواره ی رحم از ریزش حفظ و رشد جفت حمایت شود. نشانه های HCG ادرار یا خون شما ظاهر می شود، همان ماده ای که در آزمایش های بارداری جهت تایید و تشخیص حاملگی بررسی می شود، گرچه ممکن است تا یک یا دو هفته دیگر هم از این تست جواب مثبت نگیرید.

 

رابطه بین تخمک گذاری و حس بویایی

 

یکی دیگر از نشانه های تخمک گذاری می تواند قوی شدن حس بویایی نسبت به قبل باشد! این تئوری می گوید، حس بویایی در برخی زنان در حین تخمک گذاری، آنها را به فرومونهای همسرشان حساس تر می کند.

فرومون چیست؟

فرمون ها ترکیبات شیمیایی هستند که تولید کننده بو هستند و طبیعت آزادشان می کند تا برای رابطه جنسی، محرک بیشتری باشد. هر چند که شما نمی توانید روی این موضوع به عنوان تنها علامت تخمک گذاری حساب کنید.

 

نکات تغذیه ای در هفته ۳ بارداری

  • چون رویان، در حال رشد است، مصرف سه وعده ی پروتئینی که هر وعده آن شامل میزان کافی گوشت باشد می تواند به ساخت بافت جدید برای بچه کمک کند. ترکیبی از آهن قوی با ویتامین C زیاد در غذاها، جذب آهن را بالا می برد، ماده ای که برای کمک به افزایش تعداد گلبول های قرمز و جلوگیری از کم خونی، نیاز دارید.
  • اگر در طول بارداری کلسیم کافی مصرف نکنید، بچه این کلسیم را از استخوان های شما می گیرد! مصرف سه وعده ی روزانه لبنیات کم چرب می تواند کمک خوبی باشد.
  • بهترین راهکار مقابله با ویار این دوران، مصرف چای نعناع، شیرینی های رژیمی نعناعی یا حتی آدامس نعناعی است. اگر با وجود رعایت این موارد بازهم بعد از خوردن غذا دچار حالت تهوع میشوید، میتوانید اندکی عرق نعناع بعد از غذا بخورید.
  • دیگر موادی که می توانید پس از غذا مصرف کنید، مخلوط زیره، نبات و هل به نسبت مساوی است. این مواد را با یکدیگر آسیاب کرده و بعد از هر وعده غذا یک قاشق چایخوری قورت بدهید.
  • مواد غذایی بد و مضر: کافئین بیش از حد یعنی بیش از سه فنجان قهوه در روز می تواند باروری را در مردان و زنان مختل کند.
پیشنهادی  آی یو دی (IUD) در پیشگیری از بارداری

 

رژیم غذایی مناسب باروری

مطمئن شوید که در ۳ هفته اول بارداری این سه ماده معدنی بسیار مهم را دریافت کرده اید:

۱.منگنز

مصرف حدود ۲ میلی گرم در روز آن ضروری و لازم است که مقدار فراوان آن در اسفناج، هویج، بروکلی، تمامی غلات، آجیل، موز و کشمش وجود دارد.

 

۲.کلسیم

مصرف ۳ مرتبه در روز، توانایی شما را برای باروری تقویت می کند. این مکمل مهم استخوان ساز و با اهمیت برای باروری را نه تنها می توانید در محصولات لبنیاتی پیدا کنید بلکه در آب میوه های غنی شده، کشک، سویا، سوپ پای مرغ، سوپ قلم گوسفند و گاو، بروکلی، سبزیجات برگ سبز، دانه کنجد نیز می توانید پیدا کنید.

 

۳.روی

برای بارداری بسیار حیاتی است و کمبود شدید آن باروری را تضعیف می کند. شما می توانید از طریق مکمل حدود ۱۵ میلی گرم در روز از آن را دریافت کنید و یا با مصرف این مواد غذایی آن را به بدن خود برسانید: بوقلمون، گوشت گاو و بره، مرغ، بادام، لوبیا، جوانه گندم، ماست، بلغور جو دوسر، ذرت، تخم مرغ، نان غنی شده، غلات،حبوبات.

علاوه بر این سه مورد مهم و ضروری، کامل کردن ذخیره اسید فولیک را فراموش نکنید. منابع اسید فولیک شامل: اسفناج، سبزیجات برگ سبز، مرکبات، آجیل، حبوبات و… است اما برای اطمینان از ویتامین موجود در بدن، در دوران بارداری با مشورت پزشک از مکمل هم استفاده کنید.

 

توصیه هایی برای پدران در هفته سوم بارداری

با همسرتان بیشتر صحبت کنید.

کمی پر شور و احساس و همچنین عاشقانه رفتار کنید. به همسرتان بگویید چه چیزی باعث شد که عاشق او شوید و در حال حاضر هم بیشتر از همه عاشق چه چیزی در او هستید. برای هم از اولین قرارتان بگویید، اولین بوسه و اولین گفتن جمله ی دوستت دارم».
درباره این صحبت کنید که چه چیزی شما را یک زوج قوی و مستحکم می کند و چطور پدر شدن و مادر شدن حتی شما را قوی تر نیز می کند. در هفته های پیش رو، رابطه ی شما با چالش های منحصر به فردی روبرو خواهد بود. کار عاقلانه این است که هم اکنون اندکی انرژی برای تحکیم پایه و اساس آن بگذارید.

پیشنهادی  هر آنچه باید از هفته چهارم بارداری بدانید

 

کشیدن سیگار برای نوزاد خطرناک است.

بنابراین اگر سیگاری هستید سعی کنید که در زمینه ترک آن مشورت بگیرید. اگر به سیگار کشیدن ادامه میدهید، نزدیک همسرتان سیگار نکشید، به او سیگار تعارف نکنید و همچنین سیگارهایتان را در هر جای خانه ول نکنید.

 

کمک حال همسرتان باشید.

هم اکنون زمان شروع به تقسیم کردن کارهای خانه است، البته اگر که این کار را نکرده اید. دو زمینه وجود دارد که شما می توانید در آنها کمک کار مادر باشید. اول آشپزی و دوم حمل کردن خرید های سنگین. در ماه های اول بارداری، بوی آشپزی موجب تنفر و زدگی او میشود. اگر شما آشپزی کنید احتمال دارد که او با تمایل بیشتری مواد غذایی مورد نیاز خودش و نوزادتان را بخورد. همچنین حمل بار می تواند تنش زیادی به کمر همسرتان وارد کند بنابراین خرید را به تنهایی خودتان و یا با هم انجام دهید.

 

خوب غذا خوردن

سعی کنید زمان های غذا خوردن بیشتری را کنار همسرتان باشید، عادت های غذایی سالم اتخاذ کنید. عادتهای که می خواهید آنها را به بچه نیز انتقال دهید.

 

بگذارید او بداند که تنها نیست.

در مورد بارداری و مشکلاتی که همسرتان دارد مطالعه کنید. از سایت های اینترنتی و یا اپلیکیشن های موبایل تایید شده متخصصان و مراکز معتبر (اپلیکیشن های بارداری) استفاده کنید. در این صورت اطلاعات زیادی نصیب تان می شود. توصیه های پایه ای سلامت به همان اندازه که برای او مهم است، برای شما نیز مهم است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا